Aktuality
Lidé na památkách šetří. Levnější okruhy na postupu

Lidé na památkách šetří. Levnější okruhy na postupu

1.7.2009

Přes pestré doprovodné programy se Národnímu památkovému ústavu loňský trend zatím zastavit nepodařilo. Když už turisté dorazí, volí často levnější okruhy.

"Návštěvnost je zatím přibližně stejná jako v loňském roce, ale zvýšil se počet návštěv u levnějších okruhů. Je znát, že se lidé snaží šetřit," řekl on-line deníku TÝDEN.CZ kastelán hradu Kokořín Jarmil Špaček. Hrad Kokořín nabízí dva prohlídkové okruhy, rozdíl mezi nimi je padesát korun.

Rozhodnou prázdninové měsíce

Podobnou situaci zažívají i v zámku Kroměříži. "Za měsíc květen jsme šli s návštěvností prudce dolů, zatímco v loňském roce jsme měli návštěvnost celkem za měsíc leden až květen 38 294, letos je to za stejnou dobu o pět tisíc návštěvníků méně, to je 33 285 lidí, a lidé také hledí na ceny prohlídkových okruhů," vysvětluje ekonomka zámku Kroměříž Bohumila Konupčíková. "Pokud jsou měsíce květen a červen slabší, návštěvnost už během prázdnin nedoženeme, protože většina lidí odjíždí pryč," dodává. Na hradě Karlštejn ubývá počet zahraničních turistů. "Letos jich za měsíc květen přišlo asi o dva tisíce méně než ve stejnou dobu v loňském roce," vysvětluje kastelán státního hradu Karlštejn Jaromír Kubů.

Na zámku v Telči zase lákají turisty na bohatý doprovodný program. "Lákáme na různé doprovodné akce. Lidi si můžou vybírat, na co chtějí přijít. Popravdě řečeno, zvýšit návštěvnost nám to moc nepomáhá, akcí je hodně. Třeba před dvaceti lety by to bylo jinak, lidem by to bylo určitě vzácnější," řekl kastelán zámku Bohumil Norek.

Důležitá je domácí klientela

Národní památkový ústav předběžně monitoruje návštěvnost, ale přesná čísla budou známá až po uzavření sezony v září 2009. "Orientační monitoring a srovnání se stejnými měsíci minulých let zatím neukázal její pokles. Rozhodující ale budou nadcházející dva hlavní prázdninové měsíce," sdělila tisková mluvčí Národního památkového ústavu Zdeňka Kalová.

Proti trendu snižování počtu návštěvníků se snaží Národní památkový ústav bojovat tím, že se letos zaměřil na domácí klientelu. "Velká mediální kampaň, která probíhá celou letošní sezonu, pod názvem Oživlé památky nabízí každý měsíc na našich objektech speciálně zaměřené akce. Na červenec jsou připraveny noční prohlídky našich objektů a srpen ovládnou tradiční řemesla," řekla Zdeňka Kalová. "Září nese podtitul Kde se točilo a chce seznámit návštěvníky s našimi objekty coby známými kulisami filmů a filmových pohádek. Každý návštěvník, i ten, co již byl na některém hradě či zámku vícekrát, tak najde měsíc co měsíc na našich objektech něco nového," dodává.

Snahu o přilákání více turistů však brzdí i to, že vstupné do řady památek před sezonou mírně zdražilo.

Zdroj : Novinky.cz