Aktuality
Zájem o letní zájezdy neklesá

Zájem o letní zájezdy neklesá

7.1.2010

Praha - Velké cestovní kanceláře jsou zatím vesměs spokojené s prodejem zájezdů na letošní léto. Většina velkých prodejců hlásí zhruba stejný počet klientů jako před rokem, některé z nich mají dokonce nárůst o několik desítek procent. Vyplývá to z ankety ČTK. Letní zájezdy se prodávají většinou od začátku prosince.

Vývoj na trhu si pochvaluje největší internetová agentura Invia.cz. V prosinci utržila za zájezdy s odjezdem od května do října 2010 téměř 13 milionů korun, což je o polovinu více než v prosinci 2008. "Trend většího zájmu pokračuje i v lednu, je to dobré znamení pro letošní sezonu," uvedl marketingový ředitel agentury Michal Tůma.

Jeden z lídrů trhu, CK Exim Tours, prodal v prosinci podle vyjádření mluvčí Hany Labudové o 30 procent zájezdů na léto více než před rokem. "Nepotvrzují se tak prognózy některých analytiků z poloviny loňského roku o značných propadech prodejů zájezdů," sdělila Labudová. Největší zájem je o Turecko, Egypt a Tunisko, stálicí jsou také řecké ostrovy, doplnila mluvčí.

Ostatní "cestovky" z takzvané velké pětky, Čedok, Firo-tour a Fischer, prodávají zatím zhruba stejně jako před rokem. "Menší výkyvy pozorujeme v rámci jednotlivých destinací. Oproti loňsku se nám zatím o něco méně prodává Egypt, naopak nám meziročně asi o 15 procent vzrostl zájem o dovolenou ve Španělsku," uvedla za Firo Pavlína Pešová.

Cestovní kanceláře se snaží nalákat v rámci takzvaného prvního momentu co nejvíc klientů. Nabízejí proto slevy z katalogových cen, rodiče obvykle neplatí za děti, lákadlem jsou také nabídky nadstandardních služeb zdarma. Například Fischer nabízí pro děti celodenní programy s indiánskou tematikou. Typické pro "první moment" jsou také nízké zálohy.

"Vysoká záloha v řádech desítek procent z ceny zájezdu s půlročním předstihem může být známkou toho, že cestovní kancelář má velké finanční problémy. Takto například postupovala zkrachovalá Tomi Tour," upozornil mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko.

V nabídce "first minute" nakupují podle vyjádření "cestovek" lidé, kteří mají jasnou představu o své dovolené, znají konkrétní termín a místo, případně chtějí jet do "svého" hotelu. Častými klienty jsou rodiny s dětmi, které chtějí vyrazit o letních prázdninách, nebo senioři, kteří již nyní rezervují posezónní termíny. Podle Tomáše Brejchy z Čedoku dávají senioři přednost okrajovým termínům kvůli nižší ceně a příznivějšímu počasí.

Ceny jsou podle zástupců cestovních kanceláří letos stejné nebo mírně nižší než loni. Období prvotních prodejů trvá zpravidla do konce března, kanceláře takto prodají zhruba 40 procent své nabídky.

Zdroj: Ceskenoviny.cz